Folkebad F DEN 565 Majkat wordt F NED 565

door B. Guijt

Het allemaal begonnen met mijn zoektocht naar een klassiek zeilscheepje voor op het Hollandse plassen. In het verleden heb ik gevaren met een Waarschip 570 en ging de zoektocht al snel die kant op. Eigenlijk zocht ik een wat stabieler schip met een klassieke uitstraling. Met de termen klassiek, zeiljacht en hout kom je als snel bij de Folkboot terecht. Vanwege de doorlopende kiel met veel ballast, de overnaadse romp en negatieve spiegel heb ik mijn zoektocht aan het begin van dit jaar op het type Folkboot geconcentreerd. Ik heb veel Folkboten gezien en een minder groot aantal bezocht. De staat en prijzen liepen nogal uiteen. Via Google ben ik uiteindelijk op de website Scanboat uitgekomen, waar veel en diverse Folkboten te koop worden aangeboden. Tijdens de Pinksterdagen, met een lijst van 6 boten, een rondje Denemarken gedaan. Via Kiel naar Kopenhagen overgevaren en daarna via Nyborg uiteindelijk in Vejle de F DEN 565 genaamd ‘Majkat’ bezocht waar de toenmalige eigenaar het onderwaterschip en dek nog aan het schilderen was. Een goed uurtje op en rond de boot gelopen en de man vele vragen gesteld en toen vertrokken. Een week later hadden we een deal.
Leuk zo’n deal. Dan komt de vraag hoe krijg je de boot vanuit een Fjord aan de Oostzee op de Kagerplassen. Dat de Folkboot per trailer te vervoeren is, is een doorslaggevend punt geweest om voor een Folkboot te kiezen. Maar toch heb ik er voor gekozen om de boot over te zeilen. Na wat voorbereidingen zoals de aanschaf van een marifoon, zeekaarten en veiligheidsmiddelen ben ik samen met mijn zoon Bas op 1 juli in Den Haag op de bus gestapt om 16 uur later uit te stappen in de omgeving van Vejle in Denemarken. De verkoper kwam ons hier ophalen en na wat boodschappen direct door naar de jachthaven. S’avonds lag mijn nieuwe aanwinst in een klein haventje aan de Oostzee. De verkoper is tot hier meegevaren en heeft hier zijn schip nog op de foto gezet en ietwat emotioneel afscheid genomen.
Via Assens, Sønderborg, Kiel en het Kielerkanaal, Brunsbüttel en Cuxhaven in zeven dagen bijna 400 kilometer gevaren. In Cuxhaven had mijn zoon Bas (15 jaar) genoeg gevaren en wilde naar huis. Hier heb ik ‘Sarrel’, de nieuwe naam, moeten achterlaten. Binnen veertien dagen zou ik mijn boot op komen halen. De havenmeester, ook een Folkbootfan, hield een oogje in het zeil. Een geruststellende gedachte.

Ik had nu twee weken de tijd om vervoer te regelen. De trailer kwam uiteindelijk via Rik van Jacht- en Mallenbouw Van Noort en een oprijwagen via een verhuurder in Ankeveen. Op 21 juli in de namiddag via Medenblik vertrokken naar Cuxhaven. De ‘Sarrel’ (Sardientje in Katwijks dialect) lag er nog prima bij met haar blauwe dektent. In de avond heb ik de giek en de verstaging al losgemaakt voor het takelen van de mast en de romp, de volgende morgen. De medewerkers van de Duitse jachtwerf hadden wat moeite om het stropje om de mast te krijgen maar om 12.00 u. was ik onderweg naar Warmond waar de tewaterlating zou plaatshebben. Inmiddels heeft F NED 565, genaamd ‘Sarrel’ haar ligplaats gevonden in de Zandsloot direct gelegen aan de Kagerplassen. Een leuk detail is dat bij het invaren van deze sloot mijn oog direct viel op een Folkboot met de naam Flamboyant. Inmiddels heb ik al Een aantal leuke zeildagen op de Kaag gehad waarbij ik al meerdere Folkboten heb mogen zien.
Dit is aanleiding om na te gaan hoeveel Folkboten er op de Hollandse plassen varen. Laat mij het even weten door een berichtje te sturen aan bguijt@casema.nl