folkboot

De Folkbåt werd in 1942, middels een prijsvraag, ontworpen voor de Scandinavian Yacht Racing Union. De eerste Folkbåt, uiteraard van hout, werd in 1942 gebouwd in Göteborg. De eerste Néderlandse Folkboot werd gebouwd in 1943 bij Jachtwerf Kraaier in Zaandam. Deze Marina is door De Waterkampioen en later door de huidige eigenaar en NFC-lid Job Klaver, weer in tiptop conditie gebracht. In het verleden werd in Nederland vaak gesproken over Noorse of Scandinavische Volksboot. Sinds de oprichting van de Nederlandse Folkboot Club in 2004 is Folkboot het meest gebruikte begrip. Nog steeds zijn de meeste Folkboten gebouwd in hout, overnaads met gangen van 14 mm. In Scandinavië vooral grenen op eiken spanten. In Nederland vaak met een mahonie romp, o.a. bij Bouhuijs in Durgerdam en gebr. Kroes in Kampen.
Begin jaren zeventig nam de Deen Erik Andreasen het initiatief tot de bouw van een polyester folkboot. De meeste polyester boten komen dan ook van zijn werf in Kerteminde. Maar ook de bij de Deense werf Brandt-Møller in Frederiksund, in Lysekil in Zweden en bij Horst-Dittrich in Eckenerforde werden polyester boten gebouwd.
In Denemarken en Duitsland zijn wedstrijdvloten van meer dan veertig schepen niet ongebruikelijk. Er varen echter Folkboten over de gehele wereld en de klasse blijft nog steeds groeien. Naar schatting zijn er wereldwijd tussen de 4000 en 4500 folkboten. Er zijn klasse organisaties in Zweden, Denemarken, Finland, Duitsland, Frankrijk, Nederland, Engeland, Ierland, Canada en de USA.

De Folkboot is ’n gemoedelijk bootje. Heerlijk om ’n paar uurtjes, ’n dagje of weekend, of zelfs ’n paar weken mee op uit te trekken. Ze ligt niet gelijk in de wind, als je het helmhout even loslaat, een touwtje voldoet vaak al als ‘zelfstuurinrichting’. Ze is tot windkracht 5 prima solo te zeilen, daarna is een maatje wel handig 😉 En ook al stamt het ontwerp al uit 1942, ze loopt nog menig modern jachtje eruit, al was het alleen maar op hoogte !

lengte: 7.64
breedte: 2.20
diepgang: 1.20
gewicht: 1930 kg
zeil oppervlak: 24 m2
masthoogte: 10.75 boven het water